Ota lainaa viisaasti

 

Useimmat suomalaiset ottavat lainaa jossain elämänsä vaiheessa joko yrittämistä tai yksityiselämää varten. Monet nuoret tarvitsevat sitä opiskelunsa rahoittamiseen tai ensimmäisen auton ostoon. Asuntolaina tulee monelle kyseeseen perheen perustamisen aikoihin, ja pienempiä hankintoja tehdään lyhytaikaisilla kulutusluotoilla, joita saatetaan tarvita vaikkapa uuden jääkaapin ostoon tai kesälomamatkan rahoittamiseen. Suomi on myös pienten ja keskisuurten yritysten luvattu maa, minkä takia lainaa otetaan hyvin usein myös oman yrityksen toiminnan aloittamiseen.

Vahingosta viisastuneena

Jotkut muistavat 1980-luvun ja 1990-luvun alun pankkikriisin Suomessa, kun pankit syytivät lainoja ja rahoitusta oikealle sekä vasemmalle ja kansalaiset ottivat, kun kerran annettiin. Kansainväliset lainamarkkinat vapautuivat suomalaisille, ja kotimaiset pankit kahmivat luottoa ulkomailta kaksin käsin. Pian Suomessa ei ollut kuin velkaa ja pankit selvitystilassa. Tämän sotkun selvittäminen kesti miltei kymmenen vuotta ja maksoi veronmaksajille noin 50 miljardia silloista markkaa, noin 8,5 miljardia euroa.

Paljon on noista asioista viisastuttu. Tämän takia nykyään lainanantajia eivät ole vain pankit, vaan lainaa saa myös muilta instansseilta, joita valvotaan tarkasti.

Lainojen markkinointi

Lainojen markkinointia koskevat erilaiset säädökset, ja erityisesti viime aikoina on kiinnitetty huomiota kulutusluottojen markkinointiin. Kulutusluotto on lyhytaikainen laina, joka on tyypillisesti suuruudeltaan 1000–50 000 euroa. Kulutusluottoon saattaa tarvita vakuuksia tai se saattaa olla vakuudeton, kerralla nostettava summa tai joustava lainasumma, mutta se ei ole tarkoitettu elinkeinotoiminnan harjoittamiseen.

Lain mukaan kuluttajaluottoa markkinoitaessa täytyy mainoksesta käydä ilmi muun muassa luoton korko ja sen todellinen vuosikorko, luoton määrä, luottoraja ja luottosopimuksen kesto. Luotonantajan täytyy käyttää myös standardisoitua lomaketta nimeltään ”Vakiomuotoiset eurooppalaiset kuluttajaluottotiedot” antamaan luotonottajalle tietoa luotonantajasta. Ei ole myöskään lainmukaista käyttää lisämaksullista tekstiviestipalvelua tai muuta vastaavaa luotonantamiseen liittyvässä asioinnissa.

Kuluttaja saattaa olla aika yksinään kulutusluottojen viidakossa, joten sellaiset sivustot, kuten https://www.freedomrahoitus.fi/ auttavat potentiaalista lainantarvitsijaa myös tässä suhteessa. Se vertailee lainoja eri luotonantajilta ja auttaa lainan tarvitsijaa löytämään sopivimman vaihtoehdon itselleen, mikä nopeuttaa hakuprosessia.

Innovatiiviseen markkinointiin tukea julkiselta sektorilta

Yritysten apuna on Tekes, joka on innovaatiokeskus sekä Suomen valtion virasto, jonka tarkoituksena on auttaa yrityksiä muuttamaan kehityskelpoisia ideoita rahaksi eli liiketoiminnaksi. Se antaa avustuksia sekä yliopistoille että tutkimuslaitoksille, mutta myös yrityksille. Yksityiset yhtiöt voivat hakea Tekesiltä myös lainaa.

Ennen kuin hakee Tekesiltä rahoitusta yritykselleen, täytyy paperilla olla muutama asia. Yrityksellä täytyy olla idea sekä ajatus siitä, mitä ollaan kehittämässä, tälle kehityssuunnitelma sekä budjetti. Lisäksi hakemuksesta täytyy käydä ilmi tuotteen suunniteltu markkinointi.

Leave a Reply