Eri markkinointikeinoja: lue risut ja ruusut

Oletko yrityksen omistaja? Kaipaatko vähän boostia myyntiin? Haluaisitko keinon, jolla saa myynnin hetkessä nousemaan kattoon? Onneksi olkoon! Sellaisia keinoja on nimittäin monia. Yhdessä niitä kutsutaan markkinoinniksi. Nykyisin on perinteisten markkinointikeinojen lisäksi olemassa myös liuta tehokkaita – ja usein ilmaisia – markkinointikeinoja. Mikä parasta, markkinoinnissa ei ole sääntöjä, vaan voit vapaasti käyttää useampia keinoja sekaisin – vaikka kaikkia! Millaisia keinoja sitten on olemassa? Jos olet kiinnostunut aiheesta, olet tullut oikeaan paikkaan. Tässä artikkelissa esitellään muutama erilainen markkinointikeino risuineen ja ruusuineen, ja pystyt helposti vertailemaan niitä keskenään ja valitsemaan itsellesi sopivimman vaihtoehdon.

Messuilla mainostaminen tavoittaa paljon oikean henkisiä ihmisiä kerralla ja tarjoaa työkalun vuorovaikutukseen myyjän ja asiakkaiden välillä

Jos haluat tavoittaa yksinomaan omaan kohderyhmääsi kuuluvia potentiaalisia asiakkaita ja ehkäpä tuotteesi tai palvelusi kaipaa demonstrointia ja haluat jakaa vaikkapa mainoslehtisiä, ovat messut sinulle sopiva markkinointikanava. Messuilla pääset näkemään potentiaalisia asiakkaita silmästä silmään, keskustelemaan heidän kanssaan ja myymään tuotettasi. Ehkäpä voit saada myös palautetta tai parannusehdotuksia. Messuille osallistuminen saattaa kylläkin tulla kalliiksi ja on aikaavievää, mutta tulokset voivat olla panostuksen arvoisia. Jos tuntuu etteivät varat riitä messuiluun, hae kulutusluotto heti ja edullisesti.

Mainoslehtiset, flyerit ja käyntikortit ovat konkreettinen tapa mainostaa ja jättää yhteysteidot asiakkaan haltuun

Osittain päällekkäin messujen kanssa menevät lehtiset, flyerit ja käyntikortit, sillä messut ovat oivallinen tapa jakaa näitä pieniä tiivistettyjä mainoksia. Näin potentiaalinen asiakas voi ottaa yhteystietosi talteen myöhemmin tapahtuvaa ostotapahtumaa varten. Käyntikortti voi säilyä asiakkaalla pitkään, ja hän voi ottaa yhteyttä vuosienkin päästä. Mainosten painatus ja jakaminen maksaa, mutta usein voit saada niin hyviä tuloksia, että kulut maksavat itsensä takaisin.

Televisiomainos tavoittaa kaiken ikäisiä – eikä maksa niin paljon kuin kuvittelisit

Monelle pienyrittäjälle televisiomainos kuulostaa epärealistiselta ajatukselta. Saattaakin siis yllättää, että paikallisen televisiomainoskampanjan tekeminen ei todellakaan kevennä yrittäjän kukkaroa läheskään niin paljon kuin voisi uskoa. Ei siis ole ollenkaan mahdotonta, että sinäkin saisit oman tv-kampanjan. Televisiomainonnan hyväksi puoleksi voisi mainita sen, että televisio tavoittaa kaiken ikäisiä potentiaalisia asiakkaita – myös niitä vanhimpia sukupolvia, jotka eivät somesta niin perusta. Tämä keino on toki hintava – mutta myös kiistattoman tehokas.

Sanomalehtimainos on hyvä keino paikalliseen markkinointiin

Etenkin jos haluat kohdentaa mainontasi aikuis- ja eläkeikäiselle väestölle, sanomalehtimainos voi olla edullisempi vastine tv-kampanjalle. Toki sanomalehtimainoskin kustantaa melko paljon, mutta tavoittaa monia ihmisiä ja lisäksi jää painettuna ihmisten koteihin, jolloin mainoksen voi leikata vaikkapa talteen ja ottaa yhteyttä myöhemmin, kun tarvetta tulee.

Some on markkinointikeinoista uusin – ja tehokkain

Some on markkinointikeinoista uusin. Se on myös tehokkain. Odota, mitäs vielä? Ai niin. Se on myös ilmainen. Mitä ihmettä? Nykyään älypuhelimet ovat suuri osa jokaisen ihmisen elämää. Somessa ollaan käytännössä 24/7. Eikö siis olekin loogista ainoastaan siellä, missä kaikki asiakkaatkin ovat, heille tutulla alustalla ja lähellä heidän arkeaan? Some mahdollistaa monipuolisen markkinoinnin ja kommunikoinnin asiakkaiden kanssa ja lisäksi runsaasti yrityskaluja – ilmaiseksi. Erinäiset mittaukset todistavat somen olevan ylivoimaisesti tehokkain keino markkinointiin. Mikset siis sinäkin kokeilisi?

Leave a Reply