Verkkomarkkinointi ja asiakkuudenhallinta ovat tänä päivänä tärkeitä osa-alueita lähes mille tahansa yritykselle – puhumattakaan yrityksistä, jotka hamuavat erityisen suurta menestystä! Tästä syystä kannattaakin tutustua tähän artikkeliin, joka tarjoaa hyviä vinkkejä molemmille osa-alueille.
Vinkkejä verkkomarkkinointiin
Aloitetaan verkkomarkkinoinnista. Tällä saralla on erityisen tärkeää pysyä ajan hermolla! Erityisesti some seuraa aikaansa ja muutoksia tapahtuu nopeaan tahtiin. Aivan tavatonta ei ole sekään, että yrityksen tai muun toimijan somekanava saatetaan sulkea mielivaltaiselta tuntuvalla tavalla lyhyellä varoitusajalla tai jopa ilman varoitusaikaa. Näin kävi esimerkiksi vastikään Donald Trumpille, joten näin voi helposti käydä myös sinulle tai yrityksellesi. Tästä syystä moni alan konkari onkin sitä mieltä, ettei kaikkia munia kannata niin sanotusti laittaa yhteen koriin, mikä tässä tapauksessa tarkoittaa sitä, ettei yrityksen verkkomarkkinointia kannata rakentaa vain somen varaan. Esimerkiksi sähköpostimarkkinointi toimii edelleenkin ja on tehokas keino – kunhan mainostaja vain tietää mitä tekee.
Edellä mainitusta syystä copyn hallitseminen on nykyisin erityisen suosittu taito ja parhaat copy writerit ovat erityisen haluttuja työntekijöitä, joista head hunterit käyvät kiivasta taistoa. Copyn kirjoittaminen on taitolaji, jonka toimivimpiin nikseihin kannattaa ehdottomasti tutustua. Suomessa esimerkiksi Timo Jäppinen pitää suosittua copy-koulua, jossa voit oppia copyn kirjoittamisen perusteet ja hioa osaamistasi. Parhaita copy writereita pidetään maailmalla suoranaisina markkinoinnin guruina, mikä näkyy heidän palkkapussissaan.
Kohdentaminen on verkkomarkkinoinnissa kaiken A ja O. Puhelinmyynnin kulta-aikoina puhuttiin niin sanotuista kylmäsoitoista, millä viitattiin puhelimessa tapahtuvaan markkinointiin sattumanvaraisesti valituille asiakkaille. Jos olet koskaan kokeillut puhelinmyyntiä, tiedät luultavasti mistä on kyse ja miten turhauttavaa tällainen kylmäsoittaminen on. Jos tarjoat tiettyjä tuotteita tai palveluita asiakkaille, jotka eivät ole osoittaneet kiinnostusta kyseisiä tuotteita tai palveluita kohtaan, myyt niin sanotulle kylmälle asiakkaalle ja joudut tekemään tavallista enemmän töitä sen eteen, että saat kaupat syntymään. Tämä on tuskastuttavaa sekä myyjän että ostajan kannalta! Ei olekaan mikään ihme, että liian monien kylmäsoittojen jälkeen yhä useampi potentiaalinen asiakas asetti itsensä markkinointikieltoon.
On aivan eri lähtökohta lähteä myymään tuotteita tai palveluita niin sanotuille lämpimille asiakkaille, eli asiakkaille, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostuksensa niitä kohtaan! Verkossa yksi tärkeimmistä keinoista tällaisten lämpimien asiakkaiden löytämiseksi on postituslistan kerääminen. Näin saat kerättyä luettelon sellaisten potentiaalisten asiakkaiden sähköpostiosoitteita, jotka ovat kiinnostuneita käsittelemästäsi aiheesta. Heille myyminen onkin jo huomattavasti helpompaa! Verkossa sähköpostilistan luomiseen käytetään usein erilaisia houkuttelevia, aiheeseen liittyviä laskeutumissivuja, joilla saatetaan tarjota esimerkiksi maksuttomia ladattavia tuotteita, jotka lisäävät asiakkaan kiinnostusta.
Vinkkejä asiakkuudenhallintaan
Asiakkuudenhallinta tunnetaan myös lyhenteellä crm. Ensimmäiseksi haluat varmasti tietää mikä on crm. Lyhyesti sanottuna se on tietojärjestelmä, joka auttaa yritystä keskittymään asiakkaisiin ja tarjoamaan heille ystävällistä palvelua. Asiakasfokuksen merkitystä ei tässä yhteydessä voi liikaa korostaa, sillä tyytymättömät asiakkaat äänestävät helposti jaloillaan. Paras vinkki crm:n osalta on luottaa se Lime Technologies -nimisen yrityksen käsiin! Voit halutessasi pyytää yritykseltä demoa, joka kertoo tarkemmin, mistä Lime CRM:ssa oikein on kyse.