Nykyisin liiketoimintaa tehdään perinteisten kanavien lisäksi erittäin paljon myös netissä. Verkkomarkkinoinnissa erityisesti sosiaaliset mediat ja web-analytiikan hyödyntäminen ovat herättäneet keskustelua erityisesti yksilön tietosuojasta. Myös verkosta ostaminen on tuonut paineita lainsäädännölle. Toimijoita on nykyisin monenlaisia. sopimaton menettely kuluttajaa kohtaan on EU:ssa kielletty lailla. EU:n Terveys- ja kuluttaja-asioiden pääosasto onkin luonut direktiivin, joka kattaa kuluttajaa kohtaan kohdistuvat vääryydet. Se säätelee kaikkia EU:n kaupallisia menettelyjä parantaen kansalaisten elämää. Se koskee lähes kaikkia aloja ja soveltuu myös eri viestintämuotoihin. Tämän direktiivin on tarkoitus saada kuluttajat tuntemaan olonsa turvalliseksi tehdessään ostoksia maansa rajojen ulkopuolelta. Myyjät taas hyötyvät direktiivistä siten, että Euroopassa voi hyödyntää yhtä säännöstöä 25 säännöstön sijaan. Tämä vähentää oikeuskuluja ja tuo oikeusvarmuutta. Se on myös hyvä tapa valvoa laillista liiketoimintaa.
Tarjonta kasvaa verkkomarkkinoilla
Kaupankäynnin siirtyminen verkkoon tuo kuluttajille myös huomattavia hyötyjä. Tarjonta on valtava, koska tuotteita voi tilata myös ulkomailta. Lisäksi kuluttajan on erittäin helppo tehdä itse hinta- ja laatuvertailua, kun samantyyppisiä tuotteita tarjoavat kilpailijat saavutetaan helposti vain muutaman klikkauksen päästä. Hintavertailun helpottamiseksi on syntynyt myös erilaisia vertailusivustoja, kuten Vertaa.fi-palvelu. Onkin arvioitu, että jopa puolet suomalaisista tekee ostopäätöksensä juuri Internetin hintavertailujen pohjalta. Verkko-ostaminen säästää myös vaivaa, kun enää ei tarvitse kulkea kaupasta toiseen etsimässä tarvitsemiaan tuotteita. Myös suurikokoisten ja painavien tavaroiden kuljetushuolet poistuvat, kun tilaukset usein toimitetaan suoraan jopa kotiovelle esti. Monet perheetkin tekevät yhä enemmän hankintojaan netin kautta. Lapsille hankitaan vaatteet, lelut ja muut tarvikkeet niihin erikoistuneilta nettisivustoilta. Esimerkiksi kun lapsesi tarvitsee ensimmäisen polkupyöränsä, osta lasten kolmipyörä edullisesti netistä. Löydät monia polkupyöriä myyviä verkkokauppoja, kun kirjoitat hakusanaksi ”kolmipyörä” Googlessa. Osalla verkkokaupoista on omat kivijalkaliikkeensä, osa on perinteisiä postimyyntifirmoja. Mukaan mahtuu myös ulkomaisia, suomenkielellä palvelevia toimijoita, kuten esimerkiksi EuroToys. Tarjonnan määrä kasvaa huimasti kirjoittaessasi sanan englanniksi ”Tricycle”. Tällöin pääset tutustumaan muun muassa Amazonin ja eBayn valtavaan tarjontaan.
Selvitä taustat ennen ostopäätöstä
Kun markkinoille on tullut uusia aiemmin tuntemattomia, hyvin monenlaisia toimijoita, asiakkaiden epävarmuus ostoksia tehtäessä kasvaa. Eikä aina syyttäkään, sillä markkinoille todellakin mahtuu monenlaisia toimijoita – myös verkkohuijareita on liikkeellä. Ennen kuin teet ostopäätöksen, tutustu verkkokaupan taustoihin huolella. Lue tarkoin kyseisen verkkokaupan toimitusehdot. Yksi tärkeä asia on mm. tarkistaa, minkä hintainen tuotteen kuljetus on ja minkälaiset palautusmahdollisuudet tuotteella on. Verkkokaupan luotettavuutta punnitessasi auttaa myös, kun seuraat muiden ihmisten kokemuksia kyseisestä kaupasta erilaisilla keskustelupalstoilla. Tosin niitäkin tulee osata lukea kriittisesti, sillä myös siellä joukkoon mahtuu monenlaista toimijaa, kuten Internetissä yleensäkin. myös Kuluttajavirasto antaa ohjeita asiakassuhteen hoitoon. Sivustolta kkv.fi löytyy runsaasti hyödyllistä tietoa ja ohjeita muun muassa verkkokauppaan ja etämyyntiin liittyen. Sivustolla on myös selkeät ohjeet kauppiaille, kuinka toimia lakien ja säännösten mukaisesti verkkokaupassa. Jos kuitenkin käy niin, että koet tulleeksi petetyksi kaupankäynnissä, voit aina ottaa yhteyttä Kuluttajaneuvontaan. Kuluttajaneuvonnan kautta voit myös tehdä valituksen kyseiselle yritykselle täyttäämällä kuluttajaneuvonnan reklamaatiolomakkeen. Tämäkin lomake löytyy netistä Kuluttajaviraston sivuilta.