Viime vuosina somemarkkinointi on kokenut suoranaisen nousukiidon ja on eletty somemarkkinoinnin kulta-aikoja. Somemarkkinoinnin nousukiidolle ei ole nähtävillä loppua, sillä verkko on yhä suositumpi ostos- ja mainospaikka, joten somemarkkinoinnin saloihin kannattaa ehdottomasti tutustua viimeistään nyt!
Somemarkkinointia sisältö edellä
Somemarkkinointia ei kutsuta syyttä taitolajiksi, sillä sitä se on! Taitava somemarkkinoija tahkoaa tuloksia, mutta taitamaton heittää helposti markkinointibudjettinsa suoraan Kankkulan kaivoon. Modernissa somemarkkinoinnissa on tärkeää kiinnittää sisällön merkityksellisyyteen, joka on huomattavasti tärkeämpi tekijä markkinoinnin onnistumisessa kuin markkinoinnin määrä.
Tunne somekanavat
Jotta somemarkkinointi olisi mahdollisimman toimivaa, tulee markkinoijan tuntea somen erilaiset kanavat ja niiden toimintatavat. Erilaiset kanavat keräävät erilaista yleisöä ja toimivat hieman eri tavoin. Nykyisin Facebook kerää erityisen runsaasti noin keski-ikäisiä maksukykyisiä käyttäjiä, sillä nuoremmat käyttäjät ovat siirtyneet sankoin joukoin käyttämään muita somen kanavia. Instagramissa korostuu kauniiden kuvien sekä lyhyiden videoiden merkitys. Koska osa Instagramin sisällöistä katoaa jo 24 tunnin kuluessa, tarjoavat ne matalan kynnyksen markkinoida yrityksen tuotteita tai palveluita myös sellaisella sisällöllä, joka on tavallista nopeammin luotua eikä ehkä aivan viimeisen päälle viimeisteltyä. Tällaista sisältöä voidaan postata nopealla tahdilla ja sille on omat kohderyhmänsä.
Miksi some on niin tehokas?
Somessa yrittäjä tavoittaa potentiaaliset asiakkaansa ja nykyiset asiakkaansa reaaliajassa ympäri vuorokauden, kaikkina vuodenaikoina eli 24/7. Lisäksi hän pystyy tavoittamaan asiakkaansa, olipa hän itse missä päin maailmaa tahansa. Näin esimerkiksi Lapissa asuva yrittäjä voi operoida helsinkiläisten asiakkaiden kanssa – ja päinvastoin – eivätkä edes oman maan rajat aseta rajoja toiminnalle ja yhteydenotoille. Näin vuorovaikutus asiakkaiden kanssa paranee ja asiakkaat kokevat saavansa erityisen henkilökohtaista palvelua, vaikka eivät koskaan edes tapaisi yrittäjää tai yrityksen edustajaa henkilökohtaisesti.
Some soveltuu hyvin myös rekrytointiin ja sen kautta saatu asiakaspalaute auttaa tuotekehityksen tekemisessä. Kaiken lisäksi somemarkkinointi on usein erityisen kustannustehokasta ja sen kautta on mahdollista luoda hyvin monenlaisiin markkinointibudjetteihin sopivia kampanjoita. Kun mainostaja tietää mitä tekee, voi jo pienellä budjetilla saada aikaan suuria tuloksia. Jos taas mainostaja lähtee someen hutkimaan vähän sinne päin ilman suunnitelmia ja seurantaa, voi suurikin budjetti valua hukkaan.