On oikeutettua väittää, että menestyvässä yrityksessä markkinointi on yksi yrityksen perustan ydinasioista. Markkinoinnista on itse asiassa tullut kiihtyvässä kilpailussa niin tärkeää, että sen tulisi olla osa jokaista yrityksen tasoa, aina rivityöntekijöistä johtohahmoihin.
Toimivan markkinoinnin merkitystä lienee turha edes tarkemmin selittää, sillä kaikki yrittäjät tietävät, että ilman markkinointia ei ole asiakkaita, ilman asiakkaita yritys ei myy, eikä ilman myyntiä tule tulosta. Markkinointi on siis paljon muutakin, kun kädenpuristusta lopullisen kaupan solmimiseksi, sillä kaikki alkaa jo ennen sitä, kun mahdollinen asiakas kohtaa tuotteen tai palvelun ensimmäistä kertaa. Onnistunut markkinointi luo yritykselle brändin, joka tulee lopulta myymään enemmän kuin yksikään mainos tai kampanja.
Markkinointi ei kuitenkaan ole vain jotain, mikä tehdään yhdessä yössä ja, mikä tuosta vain onnistuu. Tulosta tuottavan markkinoinnin saavuttaminen on todellinen taitolaji, jota aivan kaikki eivät osaa. Tässä 5 syytä sille, miksi markkinointi voi epäonnistua.
5 syytä epäonnistuneelle markkinoinnille
1) Markkinointiin ei ole investoitu riittävästi rahaa
Onnistunut markkinointi ei yleensä onnistu puoli-ilmaiseksi. Usko siitä, että sosiaalisen median tarjoamalla ilmaisella näkyvyydellä voidaan tehdä merkittävää tulosta markkinoinnin suhteen on valitettavasti täysin väärä.
Maksettu mainonta on nimenomaan maksullista sen takia, että sitä tarjoavat palvelut tekevät siitä ilmaista markkinointia paremman. Tästä syystä maksulliseen markkinointiin investoiminen on aina lähtökohta, jota kannattaa harkita pienemmässäkin yrityksessä. Tätä varten yrittäjän on mahdollista hakea myös vakuudetonta lainaa, ja esimerkiksi pitkään alalla toiminut Qred.com tietää, mitä yrittäjät tarvitsevat, jonka ansiosta se tarjoaa asiakkailleen juuri omaan tilanteeseen sopivaa lainaa jopa sataan tuhanteen euroon saakka.
2) Tuotetta tai palvelua tuputetaan asiakkaalle
Asiakas ei saisi koskaan tuntea, että markkinointi on liian aggressiivista. Mainos mainoksen perään pikemminkin ärsyttää kuin ilahduttaa, jolloin asiakas mieluummin vaihtaa kanavaa, sulkee sivun tai jatkaa matkaa. Kohteeseensa osuva markkinointi kannattaa nähdä enemmänkin vuoropuheluna, jossa tuote tai palvelu esitellään niin houkuttelevalla, mutta sulavalla tavalla, että se herättää asiakkaassa tarpeen ostaa.
3) Markkinoinnin sisältö on tylsä
Myös aivan tavallinen mainos voi olla mielenkiintoinen. Tylsä, vanha ja nähty markkinointi on yksi suurimmista kompastuskivistä, johon yritys voi kaatua. Laadukkaaseen sisältöön panostaminen ottaa aikaa, mutta se maksaa itsensä takaisin. Lisäksi huomiota herättävät ja erilaiset mainokset saavat ihmisten mielenkiinnon kasvamaan, mikä puolestaan johtaa vielä laajempaan näkyvyyteen.
4) Kohderyhmä on väärä
Liian monet yrittäjät lankeavat haalimaan piiriinsä kuluttajia, jotka eivät ole lähelläkään sitä profiilia, joista voisi muodostaa yritykselle potentiaalisia asiakkaita. Kaikkein tärkeintä olisikin, että yritys pyrkisi tavoittamaan juuri sen kohderyhmän, jota yrityksen tuotteet tai palvelut kiinnostavat oikeasti. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tykkääjien ja julkaisujen jakamisen haaliminen voi tuoda yritykselle lisää näkyvyyttä, mutta pitkällä aikavälillä se ei välttämättä tuota yritykselle yhtään uutta asiakasta. Kohderyhmän tarkalla rajaamisella yritys säästää myös budjetissa.
5) Teknologiaa ei käytetä hyödyksi
Tänä päivänä internet on pullollaan mitä tehokkaampia työkaluja, joiden avulla yritykset voivat analysoida tarkasti esimerkiksi sitä, millaisia ihmisiä heidän sivuillaan vierailee. Lisäksi nämä työkalut auttavat yritystä seuraamaan asiakastyytyväisyyttä, palvelun laatua sekä sitä, kuinka hyvin yritys pysyy asetetuissa tavoitteissaan. Näiden, usein jopa ilmaisten, työkalujen hyödyntäminen jää monelta edelleen unholaan.