Markkinointi näyttelee suurta osaa monissa yrityksissä. Monet suuryritykset käyttävät miljoonia euroja yrityksensä ja tuotteidensa markkinointiin vuosittain. Pienemmän yrityksen omistaja voi pohtia, kannattaako markkinointiin panostaa ja sijoittaa, vai luottaako siihen, että esimerkiksi vakioasiakkaat ostavat aina tietyn määrän tuotteita tai palveluita. Tosiasia on, että markkinointia kannattaa tehdä aina, olipa yrityksen koko sitten mikä tahansa.
Monet sosiaalisen median palvelut mahdollistavat markkinoinnin varsin pienillä panostuksilla. Erilaiset alustat ovat yleensä ilmaisia, joten tehtäväksi jää vain suunnitella markkinointisisältö sekä sen julkaisu. Näin ollen pienenkin yrityksen on mahdollista toteuttaa erilaisia markkinointikampanjoita varsin huokealla hinnalla ja sosiaalisen median alustoista on apua erityisesti yksityisyrittäjille. Jos haluaa tehdä isomman markkinointikampanjan, niin silloin voi Laina tulla kysymykseen.
Jos markkinointi kiinnostaa sinua, tai haluat tietää lisää markkinoinnin eri kanavista ja kampanjoista, niin lue tästä artikkelista lisää.
Eri markkinointikanavat
Markkinoinnille on siis monia eri kanavia, joita voidaan hyödyntää. Perinteiset televisio- ja radiokanavat ovat saaneet rinnalleen useita muita markkinoinnin digitaalisia kanavia. Monet yritykset käyttävät sähköpostimarkkinointia, joka on varsin helppo tapa lähestyä asiakkaita sekä mahdollisia asiakkaita. Uutiskirjeessä voi kertoa yrityksen palveluista, sekä muista asioista jotka saattavat kiinnostaa mahdollisia asiakkaita. Yleensä uutiskirjeen saa lähtemään varsin pienillä panostuksilla, sillä sitä varten yleensä riittää jokin edullinen peruspaketti. Ja jos on ihan aloitteleva markkinoija tai yrityksen koko on pieni, niin uutiskirjeen voi vaikka tehdä käsinkin.
Sosiaalinen media on tuonut omia alustoja markkinointia varten. Esimerkiksi LinkedIn on suosittu kanava tuoda esille yrityksen palveluita tai tuotteita. Monet pienyritykset markkinoivat lisäksi esimerkiksi Facebookissa tai Instagramissa. Myös perinteinen puhelinmarkkinointi on vielä voimissaan, mutta se on tosiasiassa aika tehotonta ja aikaa vievää. Jotkut kuitenkin arvostavat tätä henkilökohtaista yhteydenottoa ja saattavat ostaa yrityksen palveluita sen takia, että heitä on lähestytty puhelimitse. Jotkut suosivat myös tekstiviestimarkkinointia, sillä se on varsin vaivaton ja helppo tapa lähestyä asiakkaita.